Aktivity pro osoby s demencí

Aktivizace znamená podporu schopností, zájmů a radosti ze života – přizpůsobenou tomu, co člověk ještě zvládá. Nejde o výkon, ale o spojení, důstojnost a prožitek. Aktivizace může být pohyb, vzpomínání, tvoření, kontakt, dotek, ale i ticho.

  • podporujeme zachované schopnosti a zpomalujeme ztrátu soběstačnosti
  • udržujeme mozek a tělo v činnosti
  • posilujeme vztah mezi pečujícím a osobou s demencí
  • zlepšujeme náladu a zmírňujeme úzkost či neklid
  • přinášíme radost, úsměv, pocit sounáležitosti
„Nejde o to, co všechno zvládne. Ale že se cítí zapojený.“
  • respektujeme jedinečnost – co má rád, co je mu blízké
  • přizpůsobme stupeň náročnosti – ani příliš těžké, ani příliš snadné
  • opakujme a zjednodušujme – rutina dává jistotu
  • dbejme na bezpečí i důstojnost
  • oceňujme a chvalme i za snahu – úspěch není výsledek, ale zapojení

Trénování kognitivních funkcí (paměti)

  • hry, hádanky, poznávání, opakování, logika, doplňování

„Ještě zvládnu přemýšlet.“

Reminiscence (vzpomínání)

 

  • fotografie, staré předměty, hudba, vůně

„Vracím se k tomu, co mi dává smysl.“

Pohybové aktivity

 

  • rozcvička v sedě, tanec, chůze, házení míčkem

„Tělo si pamatuje, jak se hýbat.“

Smyslová aktivizace

 

  • zvuky, doteky, vůně, světla
 
„Cítím, vnímám, jsem tady.“

Kreativní činnosti 

 

  • malování, koláže, dekorace, modelování

„Tvořím, i když nemluvím.“

Hudba a muzikoterapie

 

  • zpěv, poslech, hra na hudební nástroj, rytmizace

„Hudba mě rozezpívá uvnitř.“

Nácvik a podpora soběstačnosti

 

  • oblékání, příprava jídla, domácí práce

„Ještě něco zvládnu sám.“

Zooterapie a kontakt se zvířaty

 

– hlazení, krmení, přítomnost psa nebo kočky

„Zvíře mi rozumí i beze slov.“

Zahradní terapie

 

  • péče o květiny, záhony, pozorování přírody

„Jsem součástí života kolem mne.“

Sociální aktivity

 

– společné chvíle, návštěvy, sdílení

„Nejsem sám.“

Relaxační aktivity

 

  • dechová cvičení, jemná hudba, masáž, ticho

„Mohu se zklidnit a cítit bezpečí.“

sora
  1. stupeň demence – lehká

rozhovory, hry, samostatné aktivity, logické úkoly, vyprávění

2. stupeň demence – středně těžká

více vedení, opakování, jednoduché otázky, pohyb v rytmu, dotekové činnosti

3. stupeň demence – těžká

smyslové vnímání, dotek, hudba, přítomnost, pasivní pohyb, klidná atmosféra

Proč kladu důraz na aktivizaci osoby s demencí? 

Proč to vnímám jako důležité?

Protože aktivizace zajistí smysluplný den. 

Důstojný život. Malé radosti každý den. 

Pro vás všechny.

 
  • posilujeme sebedůvěru a identitu
  • zpomalujeme ztrátu schopností
  • podporujeme samostatnost a kontrolu nad vlastním životem
  • dáváme smysl a pocit potřebnosti
  1. stupeň – samostatné oblékání, příprava jednoduchého jídla, výběr oblečení, pomoc s úklidem, práce na zahradě apod.
  2. stupeň – hygiena s dopomocí, prostírání stolu, mazání chleba, skládání ručníků, zalévání květin apod.
  3. stupeň – vedená činnost ruky (přidržení při česání, mytí rukou), jemné vedení v oblékání – spolu apod.
  • nechme člověka udělat tolik, kolik zvládne sám
  • pomozme, ale nepřebírej – napovězme, ale nedělejme
  • vytvářejme rutinu – opakování posiluje návyk
  • podporujme klidné tempo – respektujme rytmus člověka
  • buďme trpěliví a oceňujme každý pokus
  • Nabídněte dvě možnosti: „Chceš si vzít modré nebo bílé tričko?“
  • Zapojte člověka do drobných úkolů – i podržet hrnek je aktivita
  • Přizpůsobte prostředí – jednoduchost, kontrasty barev, bezpečí
  • Vytvářejte opakované situace – např. ranní rutina stále stejně
  • Neopravujte, když to není nutné – cílem je samostatnost, ne dokonalost

Osobní péče – česání vlasů, mytí rukou, obličeje, mazání krému na ruce, čištění zubů

Strava – pomoc při prostírání, nalévání nápoje, pomoc při vaření, přípravě surovin, umývání nádobí

Domácnost – skládání prádla, utírání stolu, třídění prádla, úklid zásuvek

Volný čas – zalévání květin, hraní stolních her, návštěvy příbuzných a známých, návštěva kulturních akcí


Trénování paměti

Trénování paměti není biflování. Je to jemná práce se všemi kognitivními funkcemi mozku, která probíhá formou hry, rozhovoru, vzpomínání nebo vnímání smysly. Cílem není "zlepšit výkon", ale udržet co nejdéle kontakt se světem, se sebou samým a s druhými.

PAMĚŤ

Udržuje kontakt s minulostí i současností

Vzpomínání, otázky, pexeso, co jsme dělali…

POZORNOST

Pomáhá se soustředit i vnímat

Hádanky, co je jinak, hledej rozdíl…

ORIENTACI

Pomáhá cítit se bezpečně

Kalendář, denní rituály, otázky typu „jaký je dnes den?“

ŘEČ A JAZYK

Umožňuje vyjádřit myšlenky

Doplňování rčení, vyprávění, zpěv

MYŠLENÍ

Pomáhá chápat souvislosti

Hádanky, řazení podle logiky, třídění, doplňování řad

VNÍMÁNÍ

Podporuje propojení se světem

Hmatové úkoly, rozlišování zvuků, obrázky

Funkce

  1. stupeň demence

2. stupeň demence

3. stupeň demence

PAMĚŤ


Vyprávění podle fotografií, hádanky, kvízy

Poznávání předmětů, doplňování známých slov

Poslech známých melodií a reagování (úsměv, pohled, gesta)

POZORNOST

Najdi rozdíl, opakuj slova pozpátku

Reaguj na slovo (např. tleskni), barvy, tvary

Sleduj výrazný prvek, pohybuj se podle rytmu

ORIENTACE

Otázky na den, datum, roční dobu

Poznávání členů rodiny na fotografii, ukazování předmětů na obrázku

Kalendář s dnešním datumem, doplnění velmi známé pranostiky

ŘEČ

Tvoření vět, vyprávění pohádky

Doplňování rčení, zpěv známých písní

Opakování jednoduchých slov nebo zvuků

MYŠLENÍ

Třídění předmětů podle účelu

Pojmenuj, co k sobě nepatří, seřaď věci podle velikosti

Přiřazování barev, jednoduché obrázky s opakováním

VNÍMÁNÍ

Popiš obrázek, rozpoznávání zvuků

Třídění podle hmatu, zvuky z přírody

Vnímání vůní, dotek předmětu, naslouchání zvuku

  • buďte hraví, netestujeme
  • v klidu a s úsměvem
  • pomalu a opakovaně
  • vhodně k denní době  a rozpoložení
  • chvalme i za pokus, ne za výsledek
  • chceme si aktivitu užít, ne zjistit, co nejde
  • cílem je dobrá nálada a zažít úspěch

Slovní hry – hádej zvíře podle nápovědy, slova na určité písmeno

Časová osa – co jsi dělal ráno, co v poledne

Paměťové hry – jednoduché pexeso, tři předměty – schovej jeden

Zvukové hádanky – poznej zvuk (zvonek, déšť, zpěv ptáka, hudební nástroj)

Rčení – doplň známé rčení – Jak se do lesa volá …


Reminiscence

Reminiscence je vědomé vzpomínání a sdílení vzpomínek. U osob s demencí posiluje identitu, snižuje úzkost a dává možnost být v kontaktu se sebou i s druhými.

  • posiluje sebedůvěru a identitu (měl jsem naplněný život)
  • aktivuje dlouhodobou paměť, která je dlouho funkční
  • umožňuje komunikaci i při poklesu verbálních schopností
  • vytváří emoční bezpečí, přináší radost a úlevu
  • prohlubuje vztah mezi pečujícím a osobou s demencí
  1. stupeň demence

Vyprávění životních příběhů, práce s fotoalbem, rozhovor nad starými recepty, tématické vzpomínkové rozhovory (škola, práce, svatba)

        2. stupeň demence

Ukazování fotografií s jednoduchými otázkami (Kdo je tam? Jak jsi se cítil?), poslech hudby z mládí, poznávání známých vůní

        3. stupeň demence

Držení známého předmětu (např. babiččin šátek, tatínkovy hodinky), poslech známé písně nebo znělky, jemný hlasový doprovod (Pamatuješ, jak jsme…)

Fotografie – rodinné, svatební, z mládí, z obce

Staré předměty – nádobí, látky, rádio, dopisy

Hudba – oblíbené písně z mládí (40. – 70. léta)

Vůně a chutě – káva, mýdlo, perník, máta

Obrázkové knihy, kalendáře – stará řemesla, venkov, slavnosti

Tématické kufříky – např. „život na vesnici“, „vaření“, „škola“

Ptejte se citlivě, nezkoušejte – místo „Na co si pamatuješ?“ raději zvolte „Jaké to asi tehdy bylo?“

Naslouchejte s respektem – emoce jsou důležitější než přesnost

Neopravujte chyby – vzpomínka může být zkreslená, ale pravdivá v prožitku

Respektujte, když člověk nechce vzpomínat – některé vzpomínky mohou bolet

Spojujte vzpomínku se smyslovým podnětem – vůní, hmatem, zvukem, obrazem

„Jak jsme vařili“ – staré recepty, vůně koření, společné míchání, misky, fotky z kuchyně

„Škola hrou“ – školní potřeby, známky, říkánky, písničky, lavice, tabulka

„Láska, svatba, tanec“ – šaty, parfém, písně, tance, vyprávění o prvních láskách

„Život a práce“ – nástroje, pracovní oblečení, fotky z pracoviště, obory (zemědělství, továrna, domácnost)

„Cestování“ – mapy, pohledy, kufr, fotoalbum z cest, zvuky vlaku


Pohybové aktivity

Pohybové aktivity jsou jakékoli přirozené nebo vedené činnosti, které zapojují tělo - od zvednutí ruky po tanec. U osob s demencí pomáhají udržet fyzické i duševní funkce, zlepšují náladu a zabraňují ztrátě soběstačnosti.

  • Pohyb zlepšuje cirkulaci kyslíku  v těle, má vliv na trávení a dobrý spánek.
  • Udržuje rovnováhu, mobilitu a svalovou sílu
  • Snižuje riziko pádu
  •  Posiluje pozornost, orientaci a sebedůvěru
  • Podporuje dobrou náladu

Cvičení v sedě:

  • protažení paží, nohou, krku
  • zvedání overballu, mačkání míčku
  • rytmizace tleskání, dupání

Hudebně – pohybové aktivity:

  • pohyb podle rytmu písní (tleskání, pohyb šátkem)
  • „tanec na židli“ – houpání v rytmu, pohyby rukama

Pohyb venku:

  • procházky (s doprovodem)
  • pozorování přírody
  • lehký úklid venku (zahrada, zalévání)

Herní prvky:

  • hod míčkem do koše (kyblíku)
  • třídění předmětů s pohybem
  • aktivní hry ve dvojici (napodob mě)
  1. stupeň – lehká demence

Procházky venku i uvnitř, jednoduché rozcvičky, tanec na oblíbenou hudbu, hry s míčem, házení kroužků

2. stupeň – středně těžká demence

Cvičení v sedě (ruce, nohy, ramena), rytmické pohyby s hudbou, pohyb podle vzoru (udělej to po mně), pohyb s šátky nebo míčky

3. stupeň – těžká demence

Pasivní pohyby vedené pečujícím (protahování, houpání rukou), houpání v rytmu, lehké tleskání do rytmu písně

  • pomalu, klidně, s opakováním
  • názorně a pomalu ukazujte
  • nízký počet cviků, více opakujte, ať se jedná o známé cviky (rutina)
  • používejte jednoduchá slova (zvedni ruce, dej ruce v bok, dupni nohou)
  • buďte hraví – přidejte písničku, rytmus, smích
  • hlavní je radost – ne výkonnost
  • overball – nafoukněte do měkka, ať se dobře drží, možnost stlačování, házení, zvedání, otáčení se s míčem
  • šátky – barevné, lehké, pro ladné pohyby nebo mávání
  • kroužky (30 cm) – házení na cíl, zvedání, držení
  • závaží na ruce (lehké) – pro jemné posilování (stačí i naplněné 0,5 l PET láhve)


Smyslová aktivizace

Smyslová aktivizace je cílená práce s jednotlivými smysly - zrakem, sluchem, hmatem, čichem a chutí - aby se u osoby s demencí posílilo vnímání, soustředění, emoce i vzpomínky. I když se slovní vyjadřování ztrácí, smyslový svět zůstává přístupný velmi dlouho.

  • stimuluje mozek bezpečnou a jemnou formou
  • vyvolává vzpomínky a emoce bez nutnosti mluvit
  • zklidňuje nebo aktivizuje, podle potřeby
  • upevňuje kontakt se sebou i okolím
  • je přístupná i pro osoby s těžkou demencí 

Smysl

  1. stupeň demence

2. stupeň demence

3. stupeň demence

ZRAK

Prohlížení obrázků

Pozorování bublin, pohyblivých světel

Projektor s pomalými barvami, sledování plamene svíčky

SLUCH

Poslech hudby, zvukové hádanky

Zvuky přírody, zvonečky, dešťová hůl

Rytmické nástroje, tibetská mísa, jemné šumění 

HMAT

Hmatové krabičky, tkaniny

Dotekové pytlíčky, masážní míčky

Jemná masáž rukou, hebká deka, držení předmětu

ČICH

Rozpoznávání vůně koření, bylinek

Vůně mýdla, ovoce

Aromaterapie – levandule, vanilka, vůně pečiva

CHUŤ

Ochutnávky ovoce, známých jídel

Teplý čaj, kousek čokolády, rozpoznávání chutí

Kapička medu, chuť oblíbeného nápoje nebo jídla 

  • jednoduše, pomalu, laskavě
  • v jedné chvíli zapojujte jen jeden smysl 
  • sledujte reakce – mohou být pozitivní, ale i negativní
  • pracujte se smysly jemně a opakovaně – důležitý je klid a dostatek času na prožitek
  • využívejte známé a důvěrné smyslové podněty – vyvolávají největší emoční odezvu

Smyslové krabičky – přírodniny, látky, knoflíky, dřevo

Zvuky přírody – CD, aplikace, dešťová hůl, šum moře

Aroma oleje nebo bylinky – máta, levandule, majoránka, rozmarýn

Světelné projektory – pomalé změny světla, světelné řetězy, lávové lampy

Potraviny – čaj, káva, kousky ovoce, domácí jídlo


Relaxační aktivity

Relaxační aktivity pomáhají uvolnit napětí, zklidnit tělo i mysl a vytvořit prostor pro odpočinek, bezpečí a klid. Jsou důležité zejména tehdy, když slova selhávají. Někdy není potřeba mluvit. Stačí být. Klid a dotek jsou největším darem, které můžeme dát - jsou znakem bezpečí.

  • Zklidňují při neklidu, úzkosti nebo přetížení
  • pomáhají snižovat stres – jak u osoby s demencí, tak i u pečujícího
  • navozují pocit bezpečí a spočinutí 
  • podporují vnímání vlastního těla, dechu a rytmu
  • posilují přítomnost – tady a teď

Typ

Druhy relaxačních aktivit

Vhodné pro

Dechové techniky

Jednoduché dýchání s doprovodem hlasu nebo pohybu

Pro všechny stupně demence

Hudební relaxace

Poslech zvuku tibetské mísy, relaxační hudby, dešťového sloupu

Pro všechny stupně demence

Doteková relaxace

Jemná masáž rukou, obličeje, teplé zábaly

2. a 3. stupeň demence

Vizuální klidové podněty

Pozorování světla, vodních prvků, pomalu se měnících barev

Pro všechny stupně demence

Vědomé bytí

Ticho, přítomnost bez nutnosti mluvit

3. stupeň demence, konečná fáze života

Stupeň demence

Ukázka aktivit

1. stupeň demence

Poslech relaxační hudby vleže, vsedě, dechová cvičení (nádech – výdech na počítání), vizualizace – „představ si, že jsi u jezera…“

2. stupeň demence

Poslech zvuků tibetské mísy nebo dešťové hole (i nahrávka), hlasem vedená relaxace, jemná masáž rukou, dýchání s pohybem paží

3. stupeň demence

Dotek s doprovázejícím hlasem („jsem tady s tebou“), pozorování světelných efektů (projektor, vodní sloupy, lávové lampy), vnímání rytmu hudby skrze tělo

  • Pomalu
  • Méně je více
  • Používejte krátké věty

„Dýchej klidně – jsem tady s tebou.“

„Cítíš, jak tě hladím po ruce?“

„Jsi v bezpečí.“

  • Před spaním
  • Při neklidu nebo zmatení
  • Při náročnější činnosti
  • Jako přirozenou součást dne – rituál klidu

Tibetská mísa – jemné vibrace působí uklidňujícím zvukem. Lze využít i množství nahrávek na Youtube, Spotify…

Dešťová hůl nebo sloup – monotónní zvuk navozuje klid.

Teplé zábaly – bezpečí, zpomalení, kontakt

Aromaterapie – levandule, vanilka, meduňka, mandarinka, pomeranč

Relaxační zvuky – zvuky přírody – vítr, moře, potok, ptáci, také klavír, housle, tlukot srdce


Sociální aktivity

Sociální aktivity jsou všechny činnosti, které člověka propojují s ostatními lidmi - rozhovor, sdílení, společné tvoření nebo prostě jen bytí vedle sebe. U osob s demencí pomáhají sociální aktivity udržet vztahy, smysl, identitu a pocit sounáležitosti.

  • Pomáhá proti osamělosti a izolaci
  • Udržuje komunikační dovednosti a sebevědomí
  • Posiluje orientaci v čase, osobách a vztazích
  • Zlepšuje náladu, snižuje úzkost
  • Podporuje důstojnost a pocit „jsem součástí“
  • Je přítomný – beze spěchu
  • Je naplněný empatií – nehodnotíme, nenutíme
  • Je důstojný – nepoužíváme zdrobněliny nebo nenabízíme dětské aktivity
  •  Je aktivní i pasivní – i mlčení může být společné

I bezeslovný kontakt má velkou hodnotu:

  • Sedněte si blízko, dotkněte se ruky
  • Sledujte přírodu, obrazy, listujte časopisem
  • Použijte výraz tváře, hlas, hudbu – emoce se předávají neverbálně

1. stupeň – lehká demence

Povídání u kávy, hraní jednoduchých deskových her, společná příprava jídla, návštěvy přátel nebo sousedů

2. stupeň – středně těžká demence

Společné zpívání, sledování fotek a povídání si u nich, opakující se aktivity ve skupině (např. ranní rituál)

3. stupeň – těžká demence

Přítomnost druhého člověka v tichu, vedení ruky při tvoření, mimika, dotek, společné sledování okolí

„Pomoz mi při činnosti“ – zalévání květin, umývání jablek, skládání prádla, chystání surovin při vaření, úklidu a dalších činnostech.

Jednoduché hry – kostky, Člověče, nezlob se, pexeso, Černý Petr, pexeso, puzzle, dobble, karetní hry, montessori hry, kognitivní hry – např. od společnosti Česká alzheimerovská společnost a další.

Skupinové zpívání – s opakováním známých písní, vytvořte si vlastní zpěvník, vytvořte si vlastní album nahraných písniček – například na Spotife a další.

Rodinné setkání – s fotografiemi a příběhy, vytvořte si pamětní knihu, časovou osu rodiny, biografii vašeho blízkého – informace z biografie se mohou hodit pro porozumění jednání v pokročilých fázích nemoci.

Povídání u kávy – vytvoření rituálu, kde si vytvoříte příležitost povídat si v daném čase o různých tématech.

Mezigenerační aktivity – setkání s dětmi, společné tvoření, hraní her, čtení nebo vyprávění pohádek nebo příběhů a jiné aktivity.

Spirituální aktivity – společná modlitba, čtení duchovních textů, zapálení svíčky, společné ticho.


Zahradní terapie

Zahradní terapie je vědomé využití přírodního prostředí - zahrady, rostlin, hlíny, vody a čerstvého vzduchu - jako prostředku k aktivizaci, relaxaci i navázání kontaktu s realitou a vzpomínkami. U osob s demencí je zahrada často nejpřirozenější a nejpřístupnější terapeutický prostor - bezpečný, známý a vnímatelný všemi smysly.

  • Podporuje smyslové vnímání (především hmat, čich, zrak)
  • Uklidňuje, harmonizuje, zpomaluje
  • Nabízí smysluplné činnosti – péči, pohyb, kontakt
  • Vyvolává vzpomínky – na dětství, zahradu, sklizeň
  • Posiluje orientaci, rytmus dne i roku
  • Dává pocit užitečnosti – „Starám se, něco tvořím.“
  • Vyberte klidné místo se stínem a lavicí nebo židlí
  • Dohlížejte na dostatek tekutin a ochranu před sluncem
  • Vždy respektujte aktuální zdravotní stav a naladění dané osoby
  • Nespěchejte, i malá chvilka může mít velký účinek
  • Nabídněte činnosti podle nálady – aktivní nebo pasivní
  1. stupeň – lehká demence

Sázení květin , zeleniny nebo bylinek, pletí záhonu nebo truhlíku, zametání cestiček, sklizeň zralých plodů, další zahradnické úkony.

2. stupeň – středně těžká demence

Zalévání konví, trhání bylinek, květin,výběr květů do vázy, hrabání listí, odmetání sněhu.

3. stupeň – těžká demence

Vnímání vůně bylin, květin, dotek listů nebo hlíny, pasivní pozorování přírody, držení květin nebo plodů, sezení na slunci s doprovodem.

JARO – Den květin

Poznávání květin, tvoření květinového obrázku, třídění barev

LÉTO – Letní bylinkové dopoledne

Sběr máty, příprava bylinkové limonády, sirupu, třídění, sušení

PODZIM – Podzimní sklizeň

Sběr jablek nebo šípků, třídění do bedýnek nebo krabiček, povídání o sušení, zavařování.

ZIMA – Péče o ptáčky

Příprava krmítka, výroba lojové koule, sledování ptáčků dalekohledem.

  • Bylinkový záhon – máta, levandule, meduňka, pažitka
  • Truhlíky nebo květináče ve vhodné výšce
  • Ptačí budka, krmítko nebo napajedlo pro ptáčky jako bod pro pozorování
  • Zahradní stůl – na třídění, vázání, ochutnávky
  • Zelenina, semínka, voda – pro kontakt s materiálem
  • Slunce, vítr, déšť – kontakt s přírodními jevy v bezpečném prostředí


Kreativní aktivity

Kreativní aktivity dávají prostor vyjádřit se barvou, pohybem, tvarem, zvukem nebo hmatem. Nejde o výsledek, ale o prožitek tvoření - často spojený s uvolněním, radostí a někdy i vzpomínkami.

  • Podporují emoční vyjádření, i když slova už nestačí
  • Aktivují pravou mozkovou hemisféru – představivost a fantazii
  • Uvolňují napětí, zlepšují náladu, posilují soustředění
  • Poskytují smysl a úspěch – „něco jsem vytvořil“
  • Rozvíjí jemnou motoriku a koordinaci oka a ruky
  • Neklaďte důraz na výsledek, ale na prožitek
  • Umožněte svobodu výběru – „Chceš malovat štětcem, pastelkami nebo prstem?“
  • Oceňujte proces, ne výsledek – !To je krásně barevn. Moc se mi líbí, jak jsi to udělal.“
  • Nehodnotit, neopravovat – podpora vlastního sebevyjádření
  • Vytvořit klidný prostor – beze spěchu a tlaku

1. stupeň – lehká demence

Malování podle vzpomínek, výroba přáníček, práce s přírodninami, pletení nebo šití, koláže z obrázků, psaní krátkých textů.

2. stupeň – středně těžká demence

Malování štětcem nebo prsty, lepení tvarů z barevných papírů, modelování z měkké hmoty, dotvoření předtištěného obrázku.

3. stupeň – těžká demence

Promačkávání platelíny nebo jiných měkkých hmot, vnímání barvy (roztírání štětcem), držení štětce při malování s dopomocí, dotek jemných nebo strukturovaných materiálů.

JARNÍ AKTIVITA

Malování rozkvetlých stromů, kytice jarních květů, první jahody

LETNÍ AKTIVITA

Letní koláže – ovoce, ideální dovolená, postup na jednoduché jídlo.

PODZIMNÍ AKTIVITA

Dekorace  z přírodnin jako výzdoba interiéru – využití šišek, plodů stromů, keřů, sušeného ovoce apod.

ZIMNÍ AKTIVITA

Výroba osobních přáníček pro různé účely – vánoční, narozeninové, k výročí, pro dobrou náladu.

  • Vodové nebo prstové barvy – snadné na použití
  • Velké štětce, houbičky – pro snazší úchop
  • Barevné papíry, látky, listy, přírodniny – na koláže
  • Modelovací hmota – měkká a příjemná (plastelína, keramická samotvrdnoucí hmota, doma vyrobená hmota)
  • Předlohy k dotvoření – velké tvary, jednoduché obrysy
  • Hudba při tvoření – pro navození atmosféry a rytmu (aktivizující nebo zklidňující)

Canisterapie a kontakt se zvířaty

Odborně se nazývá zooterapie a využívá přirozený vztah mezi člověkem a zvířete, (nejčastěji se psem, ale také kočka, králík, morčata nebo ptáci). U osob s demencí může kontakt se zvířetem otevřít vzpomínky, zklidnit tělo i duši, vyvolat radost nebo navázat kontakt, kde slova nestačí.

  • Snižuje stres, neklid a úzkost
  • Zlepšuje náladu a přináší radost
  • Podporuje komunikaci a neverbální kontakt
  • Povzbuzuje k pohybu a spolupráci
  • Pomáhá navazovat vztahy a vzpomínat
  • Posiluje pocit bezpečí a přijetí

PES – laskavý, přítulný, intuitivní – ideální pro kontakt i pohyb

KOČKA – tichá, jemná – vhodná pro klidné mazlení a uvolnění

KRÁLÍK / MORČE – hebká srst, nenáročné – jemná stimulace, dobré pro osoby na lůžku

PTÁCI – hlasový projev, pohyb – stimuluje smysly, vhodné k pozorování

  • Klidná místnost bez rušivých vlivů
  • Deka pro kontakt se zvířetem (dát na klín)
  •  Pamlsky, hračky – pod dohledem terapeuta
  • Fotky zvířat jako podnět pro reminiscenční vzpomínání
  • Záznam reakcí a emocí – například deník pro pečující
  1. stupeň – lehká demence

Hraní se psem, házení míčku, krmení psa, vedení psa na vodítku, vyprávění o domácích mazlíčcích

2. stupeň – středně těžká demence

Hlazení psa, sledování pohybu, jednoduché úkoly (polož hračku, tady máš pamlsek).

3. stupeň – těžká demence

Působení přítomnosti zvířete, vnímání doteku, jemný pasivní kontakt (pes položí hlavu na klín), reakce na zvuk nebo pohyb, klid.

Můžete zkusit náhradu za živého společníka:

  • Plyšová zvířata – hmat, hlazení, klid
  • Fotky zvířat z dětství nebo z rodiny
  • Zvuky zvířat – nahrávky štěkání, vrnění kočky, zvuk křídel v letu
  • Příběhy o zvířatech – vyprávění, obrázkové knihy