Aktivity pro osoby s demencí

Co je aktivizace?
Aktivizace znamená podporu schopností, zájmů a radosti ze života – přizpůsobenou tomu, co člověk ještě zvládá. Nejde o výkon, ale o spojení, důstojnost a prožitek. Aktivizace může být pohyb, vzpomínání, tvoření, kontakt, dotek, ale i ticho.
Proč aktivizovat člověka s demencí?
- podporujeme zachované schopnosti a zpomalujeme ztrátu soběstačnosti
- udržujeme mozek a tělo v činnosti
- posilujeme vztah mezi pečujícím a osobou s demencí
- zlepšujeme náladu a zmírňujeme úzkost či neklid
- přinášíme radost, úsměv, pocit sounáležitosti
Základní principy aktivizace
- respektujeme jedinečnost – co má rád, co je mu blízké
- přizpůsobme stupeň náročnosti – ani příliš těžké, ani příliš snadné
- opakujme a zjednodušujme – rutina dává jistotu
- dbejme na bezpečí i důstojnost
- oceňujme a chvalme i za snahu – úspěch není výsledek, ale zapojení
Druhy aktivizací
Trénování kognitivních funkcí (paměti)
- hry, hádanky, poznávání, opakování, logika, doplňování
„Ještě zvládnu přemýšlet.“
Reminiscence (vzpomínání)
- fotografie, staré předměty, hudba, vůně
„Vracím se k tomu, co mi dává smysl.“
Pohybové aktivity
- rozcvička v sedě, tanec, chůze, házení míčkem
„Tělo si pamatuje, jak se hýbat.“
Smyslová aktivizace
- zvuky, doteky, vůně, světla
Kreativní činnosti
- malování, koláže, dekorace, modelování
„Tvořím, i když nemluvím.“
Hudba a muzikoterapie
- zpěv, poslech, hra na hudební nástroj, rytmizace
„Hudba mě rozezpívá uvnitř.“
Nácvik a podpora soběstačnosti
- oblékání, příprava jídla, domácí práce
„Ještě něco zvládnu sám.“
Zooterapie a kontakt se zvířaty
– hlazení, krmení, přítomnost psa nebo kočky
„Zvíře mi rozumí i beze slov.“
Zahradní terapie
- péče o květiny, záhony, pozorování přírody
„Jsem součástí života kolem mne.“
Sociální aktivity
– společné chvíle, návštěvy, sdílení
„Nejsem sám.“
Relaxační aktivity
- dechová cvičení, jemná hudba, masáž, ticho
„Mohu se zklidnit a cítit bezpečí.“

- stupeň demence – lehká
rozhovory, hry, samostatné aktivity, logické úkoly, vyprávění
2. stupeň demence – středně těžká
více vedení, opakování, jednoduché otázky, pohyb v rytmu, dotekové činnosti
3. stupeň demence – těžká
smyslové vnímání, dotek, hudba, přítomnost, pasivní pohyb, klidná atmosféra
Proč kladu důraz na aktivizaci osoby s demencí?
Proč to vnímám jako důležité?
Protože aktivizace zajistí smysluplný den.
Důstojný život. Malé radosti každý den.
Pro vás všechny.
Proč je to důležité?
- posilujeme sebedůvěru a identitu
- zpomalujeme ztrátu schopností
- podporujeme samostatnost a kontrolu nad vlastním životem
- dáváme smysl a pocit potřebnosti
Příklady činností podle stupně demence
- stupeň – samostatné oblékání, příprava jednoduchého jídla, výběr oblečení, pomoc s úklidem, práce na zahradě apod.
- stupeň – hygiena s dopomocí, prostírání stolu, mazání chleba, skládání ručníků, zalévání květin apod.
- stupeň – vedená činnost ruky (přidržení při česání, mytí rukou), jemné vedení v oblékání – spolu apod.
Klíčové zásady
- nechme člověka udělat tolik, kolik zvládne sám
- pomozme, ale nepřebírej – napovězme, ale nedělejme
- vytvářejme rutinu – opakování posiluje návyk
- podporujme klidné tempo – respektujme rytmus člověka
- buďme trpěliví a oceňujme každý pokus
Praktické tipy
- Nabídněte dvě možnosti: „Chceš si vzít modré nebo bílé tričko?“
- Zapojte člověka do drobných úkolů – i podržet hrnek je aktivita
- Přizpůsobte prostředí – jednoduchost, kontrasty barev, bezpečí
- Vytvářejte opakované situace – např. ranní rutina stále stejně
- Neopravujte, když to není nutné – cílem je samostatnost, ne dokonalost
Příklady běžných denních činností
Osobní péče – česání vlasů, mytí rukou, obličeje, mazání krému na ruce, čištění zubů
Strava – pomoc při prostírání, nalévání nápoje, pomoc při vaření, přípravě surovin, umývání nádobí
Domácnost – skládání prádla, utírání stolu, třídění prádla, úklid zásuvek
Volný čas – zalévání květin, hraní stolních her, návštěvy příbuzných a známých, návštěva kulturních akcí

Trénování paměti
Trénování paměti není biflování. Je to jemná práce se všemi kognitivními funkcemi mozku, která probíhá formou hry, rozhovoru, vzpomínání nebo vnímání smysly. Cílem není "zlepšit výkon", ale udržet co nejdéle kontakt se světem, se sebou samým a s druhými.
Jaké kognitivní funkce trénujeme a proč?
PAMĚŤ
Udržuje kontakt s minulostí i současností
Vzpomínání, otázky, pexeso, co jsme dělali…
POZORNOST
Pomáhá se soustředit i vnímat
Hádanky, co je jinak, hledej rozdíl…
ORIENTACI
Pomáhá cítit se bezpečně
Kalendář, denní rituály, otázky typu „jaký je dnes den?“
ŘEČ A JAZYK
Umožňuje vyjádřit myšlenky
Doplňování rčení, vyprávění, zpěv
MYŠLENÍ
Pomáhá chápat souvislosti
Hádanky, řazení podle logiky, třídění, doplňování řad
VNÍMÁNÍ
Podporuje propojení se světem
Hmatové úkoly, rozlišování zvuků, obrázky
Ukázky aktivit podle stupně demence
Funkce
- stupeň demence
2. stupeň demence
3. stupeň demence
PAMĚŤ
Vyprávění podle fotografií, hádanky, kvízy
Poznávání předmětů, doplňování známých slov
Poslech známých melodií a reagování (úsměv, pohled, gesta)
POZORNOST
Najdi rozdíl, opakuj slova pozpátku
Reaguj na slovo (např. tleskni), barvy, tvary
Sleduj výrazný prvek, pohybuj se podle rytmu
ORIENTACE
Otázky na den, datum, roční dobu
Poznávání členů rodiny na fotografii, ukazování předmětů na obrázku
Kalendář s dnešním datumem, doplnění velmi známé pranostiky
ŘEČ
Tvoření vět, vyprávění pohádky
Doplňování rčení, zpěv známých písní
Opakování jednoduchých slov nebo zvuků
MYŠLENÍ
Třídění předmětů podle účelu
Pojmenuj, co k sobě nepatří, seřaď věci podle velikosti
Přiřazování barev, jednoduché obrázky s opakováním
VNÍMÁNÍ
Popiš obrázek, rozpoznávání zvuků
Třídění podle hmatu, zvuky z přírody
Vnímání vůní, dotek předmětu, naslouchání zvuku
Průběh aktivity
- buďte hraví, netestujeme
- v klidu a s úsměvem
- pomalu a opakovaně
- vhodně k denní době a rozpoložení
- chvalme i za pokus, ne za výsledek
- chceme si aktivitu užít, ne zjistit, co nejde
- cílem je dobrá nálada a zažít úspěch
Příklady konkrétních her a aktivit
Slovní hry – hádej zvíře podle nápovědy, slova na určité písmeno
Časová osa – co jsi dělal ráno, co v poledne
Paměťové hry – jednoduché pexeso, tři předměty – schovej jeden
Zvukové hádanky – poznej zvuk (zvonek, déšť, zpěv ptáka, hudební nástroj)
Rčení – doplň známé rčení – Jak se do lesa volá …

Reminiscence
Reminiscence je vědomé vzpomínání a sdílení vzpomínek. U osob s demencí posiluje identitu, snižuje úzkost a dává možnost být v kontaktu se sebou i s druhými.
Proč je reminiscence důležitá?
- posiluje sebedůvěru a identitu (měl jsem naplněný život)
- aktivuje dlouhodobou paměť, která je dlouho funkční
- umožňuje komunikaci i při poklesu verbálních schopností
- vytváří emoční bezpečí, přináší radost a úlevu
- prohlubuje vztah mezi pečujícím a osobou s demencí
Příklady reminiscenčních aktivit podle stupně demence
- stupeň demence
Vyprávění životních příběhů, práce s fotoalbem, rozhovor nad starými recepty, tématické vzpomínkové rozhovory (škola, práce, svatba)
2. stupeň demence
Ukazování fotografií s jednoduchými otázkami (Kdo je tam? Jak jsi se cítil?), poslech hudby z mládí, poznávání známých vůní
3. stupeň demence
Držení známého předmětu (např. babiččin šátek, tatínkovy hodinky), poslech známé písně nebo znělky, jemný hlasový doprovod (Pamatuješ, jak jsme…)
Pomůcky pro reminiscenci
Fotografie – rodinné, svatební, z mládí, z obce
Staré předměty – nádobí, látky, rádio, dopisy
Hudba – oblíbené písně z mládí (40. – 70. léta)
Vůně a chutě – káva, mýdlo, perník, máta
Obrázkové knihy, kalendáře – stará řemesla, venkov, slavnosti
Tématické kufříky – např. „život na vesnici“, „vaření“, „škola“
Jak bezpečně a citlivě vést reminiscenci
Ptejte se citlivě, nezkoušejte – místo „Na co si pamatuješ?“ raději zvolte „Jaké to asi tehdy bylo?“
Naslouchejte s respektem – emoce jsou důležitější než přesnost
Neopravujte chyby – vzpomínka může být zkreslená, ale pravdivá v prožitku
Respektujte, když člověk nechce vzpomínat – některé vzpomínky mohou bolet
Spojujte vzpomínku se smyslovým podnětem – vůní, hmatem, zvukem, obrazem
Náměty na vzpomínkové bloky
„Jak jsme vařili“ – staré recepty, vůně koření, společné míchání, misky, fotky z kuchyně
„Škola hrou“ – školní potřeby, známky, říkánky, písničky, lavice, tabulka
„Láska, svatba, tanec“ – šaty, parfém, písně, tance, vyprávění o prvních láskách
„Život a práce“ – nástroje, pracovní oblečení, fotky z pracoviště, obory (zemědělství, továrna, domácnost)
„Cestování“ – mapy, pohledy, kufr, fotoalbum z cest, zvuky vlaku

Pohybové aktivity
Pohybové aktivity jsou jakékoli přirozené nebo vedené činnosti, které zapojují tělo - od zvednutí ruky po tanec. U osob s demencí pomáhají udržet fyzické i duševní funkce, zlepšují náladu a zabraňují ztrátě soběstačnosti.
Proč je pohyb důležitý?
- Pohyb zlepšuje cirkulaci kyslíku v těle, má vliv na trávení a dobrý spánek.
- Udržuje rovnováhu, mobilitu a svalovou sílu
- Snižuje riziko pádu
- Posiluje pozornost, orientaci a sebedůvěru
- Podporuje dobrou náladu
Typy pohybových aktivit
Cvičení v sedě:
- protažení paží, nohou, krku
- zvedání overballu, mačkání míčku
- rytmizace tleskání, dupání
Hudebně – pohybové aktivity:
- pohyb podle rytmu písní (tleskání, pohyb šátkem)
- „tanec na židli“ – houpání v rytmu, pohyby rukama
Pohyb venku:
- procházky (s doprovodem)
- pozorování přírody
- lehký úklid venku (zahrada, zalévání)
Herní prvky:
- hod míčkem do koše (kyblíku)
- třídění předmětů s pohybem
- aktivní hry ve dvojici (napodob mě)
Příklady pohybových aktivit podle stupně demence
- stupeň – lehká demence
Procházky venku i uvnitř, jednoduché rozcvičky, tanec na oblíbenou hudbu, hry s míčem, házení kroužků
2. stupeň – středně těžká demence
Cvičení v sedě (ruce, nohy, ramena), rytmické pohyby s hudbou, pohyb podle vzoru (udělej to po mně), pohyb s šátky nebo míčky
3. stupeň – těžká demence
Pasivní pohyby vedené pečujícím (protahování, houpání rukou), houpání v rytmu, lehké tleskání do rytmu písně
Jak vést pohybové aktivity
- pomalu, klidně, s opakováním
- názorně a pomalu ukazujte
- nízký počet cviků, více opakujte, ať se jedná o známé cviky (rutina)
- používejte jednoduchá slova (zvedni ruce, dej ruce v bok, dupni nohou)
- buďte hraví – přidejte písničku, rytmus, smích
- hlavní je radost – ne výkonnost
Pomůcky, které se hodí
- overball – nafoukněte do měkka, ať se dobře drží, možnost stlačování, házení, zvedání, otáčení se s míčem
- šátky – barevné, lehké, pro ladné pohyby nebo mávání
- kroužky (30 cm) – házení na cíl, zvedání, držení
- závaží na ruce (lehké) – pro jemné posilování (stačí i naplněné 0,5 l PET láhve)

Smyslová aktivizace
Smyslová aktivizace je cílená práce s jednotlivými smysly - zrakem, sluchem, hmatem, čichem a chutí - aby se u osoby s demencí posílilo vnímání, soustředění, emoce i vzpomínky. I když se slovní vyjadřování ztrácí, smyslový svět zůstává přístupný velmi dlouho.
Proč smyslovou aktivizaci zařazovat?
- stimuluje mozek bezpečnou a jemnou formou
- vyvolává vzpomínky a emoce bez nutnosti mluvit
- zklidňuje nebo aktivizuje, podle potřeby
- upevňuje kontakt se sebou i okolím
- je přístupná i pro osoby s těžkou demencí
Příklady aktivit podle smyslů a stupně demence
Smysl
- stupeň demence
2. stupeň demence
3. stupeň demence
ZRAK
Prohlížení obrázků
Pozorování bublin, pohyblivých světel
Projektor s pomalými barvami, sledování plamene svíčky
SLUCH
Poslech hudby, zvukové hádanky
Zvuky přírody, zvonečky, dešťová hůl
Rytmické nástroje, tibetská mísa, jemné šumění
HMAT
Hmatové krabičky, tkaniny
Dotekové pytlíčky, masážní míčky
Jemná masáž rukou, hebká deka, držení předmětu
ČICH
Rozpoznávání vůně koření, bylinek
Vůně mýdla, ovoce
Aromaterapie – levandule, vanilka, vůně pečiva
CHUŤ
Ochutnávky ovoce, známých jídel
Teplý čaj, kousek čokolády, rozpoznávání chutí
Kapička medu, chuť oblíbeného nápoje nebo jídla
Jak vést smyslovou aktivizaci
- jednoduše, pomalu, laskavě
- v jedné chvíli zapojujte jen jeden smysl
- sledujte reakce – mohou být pozitivní, ale i negativní
- pracujte se smysly jemně a opakovaně – důležitý je klid a dostatek času na prožitek
- využívejte známé a důvěrné smyslové podněty – vyvolávají největší emoční odezvu
Pomůcky, které se dají využít
Smyslové krabičky – přírodniny, látky, knoflíky, dřevo
Zvuky přírody – CD, aplikace, dešťová hůl, šum moře
Aroma oleje nebo bylinky – máta, levandule, majoránka, rozmarýn
Světelné projektory – pomalé změny světla, světelné řetězy, lávové lampy
Potraviny – čaj, káva, kousky ovoce, domácí jídlo

Relaxační aktivity
Relaxační aktivity pomáhají uvolnit napětí, zklidnit tělo i mysl a vytvořit prostor pro odpočinek, bezpečí a klid. Jsou důležité zejména tehdy, když slova selhávají. Někdy není potřeba mluvit. Stačí být. Klid a dotek jsou největším darem, které můžeme dát - jsou znakem bezpečí.
Proč je zařazovat?
- Zklidňují při neklidu, úzkosti nebo přetížení
- pomáhají snižovat stres – jak u osoby s demencí, tak i u pečujícího
- navozují pocit bezpečí a spočinutí
- podporují vnímání vlastního těla, dechu a rytmu
- posilují přítomnost – tady a teď
Typy relaxačních aktivit
Typ
Druhy relaxačních aktivit
Vhodné pro
Dechové techniky
Jednoduché dýchání s doprovodem hlasu nebo pohybu
Pro všechny stupně demence
Hudební relaxace
Poslech zvuku tibetské mísy, relaxační hudby, dešťového sloupu
Pro všechny stupně demence
Doteková relaxace
Jemná masáž rukou, obličeje, teplé zábaly
2. a 3. stupeň demence
Vizuální klidové podněty
Pozorování světla, vodních prvků, pomalu se měnících barev
Pro všechny stupně demence
Vědomé bytí
Ticho, přítomnost bez nutnosti mluvit
3. stupeň demence, konečná fáze života
Příklady relaxačních aktivit podle stupně demence
Stupeň demence
Ukázka aktivit
1. stupeň demence
Poslech relaxační hudby vleže, vsedě, dechová cvičení (nádech – výdech na počítání), vizualizace – „představ si, že jsi u jezera…“
2. stupeň demence
Poslech zvuků tibetské mísy nebo dešťové hole (i nahrávka), hlasem vedená relaxace, jemná masáž rukou, dýchání s pohybem paží
3. stupeň demence
Dotek s doprovázejícím hlasem („jsem tady s tebou“), pozorování světelných efektů (projektor, vodní sloupy, lávové lampy), vnímání rytmu hudby skrze tělo
Jak mluvit při relaxaci?
- Pomalu
- Méně je více
- Používejte krátké věty
„Dýchej klidně – jsem tady s tebou.“
„Cítíš, jak tě hladím po ruce?“
„Jsi v bezpečí.“
Kdy relaxaci využít?
- Před spaním
- Při neklidu nebo zmatení
- Při náročnější činnosti
- Jako přirozenou součást dne – rituál klidu
Pomůcky, které můžete využít
Tibetská mísa – jemné vibrace působí uklidňujícím zvukem. Lze využít i množství nahrávek na Youtube, Spotify…
Dešťová hůl nebo sloup – monotónní zvuk navozuje klid.
Teplé zábaly – bezpečí, zpomalení, kontakt
Aromaterapie – levandule, vanilka, meduňka, mandarinka, pomeranč
Relaxační zvuky – zvuky přírody – vítr, moře, potok, ptáci, také klavír, housle, tlukot srdce

Sociální aktivity
Sociální aktivity jsou všechny činnosti, které člověka propojují s ostatními lidmi - rozhovor, sdílení, společné tvoření nebo prostě jen bytí vedle sebe. U osob s demencí pomáhají sociální aktivity udržet vztahy, smysl, identitu a pocit sounáležitosti.
Proč podporovat sociální kontakt
- Pomáhá proti osamělosti a izolaci
- Udržuje komunikační dovednosti a sebevědomí
- Posiluje orientaci v čase, osobách a vztazích
- Zlepšuje náladu, snižuje úzkost
- Podporuje důstojnost a pocit „jsem součástí“
Znaky sociálního kontaktu
- Je přítomný – beze spěchu
- Je naplněný empatií – nehodnotíme, nenutíme
- Je důstojný – nepoužíváme zdrobněliny nebo nenabízíme dětské aktivity
- Je aktivní i pasivní – i mlčení může být společné
Co když už člověk nemluví
I bezeslovný kontakt má velkou hodnotu:
- Sedněte si blízko, dotkněte se ruky
- Sledujte přírodu, obrazy, listujte časopisem
- Použijte výraz tváře, hlas, hudbu – emoce se předávají neverbálně
Příklady sociálních aktivit podle stupně demence
1. stupeň – lehká demence
Povídání u kávy, hraní jednoduchých deskových her, společná příprava jídla, návštěvy přátel nebo sousedů
2. stupeň – středně těžká demence
Společné zpívání, sledování fotek a povídání si u nich, opakující se aktivity ve skupině (např. ranní rituál)
3. stupeň – těžká demence
Přítomnost druhého člověka v tichu, vedení ruky při tvoření, mimika, dotek, společné sledování okolí
Inspirace na společné aktivity
„Pomoz mi při činnosti“ – zalévání květin, umývání jablek, skládání prádla, chystání surovin při vaření, úklidu a dalších činnostech.
Jednoduché hry – kostky, Člověče, nezlob se, pexeso, Černý Petr, pexeso, puzzle, dobble, karetní hry, montessori hry, kognitivní hry – např. od společnosti Česká alzheimerovská společnost a další.
Skupinové zpívání – s opakováním známých písní, vytvořte si vlastní zpěvník, vytvořte si vlastní album nahraných písniček – například na Spotife a další.
Rodinné setkání – s fotografiemi a příběhy, vytvořte si pamětní knihu, časovou osu rodiny, biografii vašeho blízkého – informace z biografie se mohou hodit pro porozumění jednání v pokročilých fázích nemoci.
Povídání u kávy – vytvoření rituálu, kde si vytvoříte příležitost povídat si v daném čase o různých tématech.
Mezigenerační aktivity – setkání s dětmi, společné tvoření, hraní her, čtení nebo vyprávění pohádek nebo příběhů a jiné aktivity.
Spirituální aktivity – společná modlitba, čtení duchovních textů, zapálení svíčky, společné ticho.

Zahradní terapie
Zahradní terapie je vědomé využití přírodního prostředí - zahrady, rostlin, hlíny, vody a čerstvého vzduchu - jako prostředku k aktivizaci, relaxaci i navázání kontaktu s realitou a vzpomínkami. U osob s demencí je zahrada často nejpřirozenější a nejpřístupnější terapeutický prostor - bezpečný, známý a vnímatelný všemi smysly.
Proč zahradní terapii zařazovat?
- Podporuje smyslové vnímání (především hmat, čich, zrak)
- Uklidňuje, harmonizuje, zpomaluje
- Nabízí smysluplné činnosti – péči, pohyb, kontakt
- Vyvolává vzpomínky – na dětství, zahradu, sklizeň
- Posiluje orientaci, rytmus dne i roku
- Dává pocit užitečnosti – „Starám se, něco tvořím.“
Doporučení a tipy pro vedení zahradní terapie
- Vyberte klidné místo se stínem a lavicí nebo židlí
- Dohlížejte na dostatek tekutin a ochranu před sluncem
- Vždy respektujte aktuální zdravotní stav a naladění dané osoby
- Nespěchejte, i malá chvilka může mít velký účinek
- Nabídněte činnosti podle nálady – aktivní nebo pasivní
Příklady zahradních aktivit podle stupně demence
- stupeň – lehká demence
Sázení květin , zeleniny nebo bylinek, pletí záhonu nebo truhlíku, zametání cestiček, sklizeň zralých plodů, další zahradnické úkony.
2. stupeň – středně těžká demence
Zalévání konví, trhání bylinek, květin,výběr květů do vázy, hrabání listí, odmetání sněhu.
3. stupeň – těžká demence
Vnímání vůně bylin, květin, dotek listů nebo hlíny, pasivní pozorování přírody, držení květin nebo plodů, sezení na slunci s doprovodem.
Náměty podle ročního období
JARO – Den květin
Poznávání květin, tvoření květinového obrázku, třídění barev
LÉTO – Letní bylinkové dopoledne
Sběr máty, příprava bylinkové limonády, sirupu, třídění, sušení
PODZIM – Podzimní sklizeň
Sběr jablek nebo šípků, třídění do bedýnek nebo krabiček, povídání o sušení, zavařování.
ZIMA – Péče o ptáčky
Příprava krmítka, výroba lojové koule, sledování ptáčků dalekohledem.
Co můžete využít
- Bylinkový záhon – máta, levandule, meduňka, pažitka
- Truhlíky nebo květináče ve vhodné výšce
- Ptačí budka, krmítko nebo napajedlo pro ptáčky jako bod pro pozorování
- Zahradní stůl – na třídění, vázání, ochutnávky
- Zelenina, semínka, voda – pro kontakt s materiálem
- Slunce, vítr, déšť – kontakt s přírodními jevy v bezpečném prostředí

Kreativní aktivity
Kreativní aktivity dávají prostor vyjádřit se barvou, pohybem, tvarem, zvukem nebo hmatem. Nejde o výsledek, ale o prožitek tvoření - často spojený s uvolněním, radostí a někdy i vzpomínkami.
Proč jsou kreativní aktivity důležité?
- Podporují emoční vyjádření, i když slova už nestačí
- Aktivují pravou mozkovou hemisféru – představivost a fantazii
- Uvolňují napětí, zlepšují náladu, posilují soustředění
- Poskytují smysl a úspěch – „něco jsem vytvořil“
- Rozvíjí jemnou motoriku a koordinaci oka a ruky
Dopuručení pro vedení kreativních aktivit
- Neklaďte důraz na výsledek, ale na prožitek
- Umožněte svobodu výběru – „Chceš malovat štětcem, pastelkami nebo prstem?“
- Oceňujte proces, ne výsledek – !To je krásně barevn. Moc se mi líbí, jak jsi to udělal.“
- Nehodnotit, neopravovat – podpora vlastního sebevyjádření
- Vytvořit klidný prostor – beze spěchu a tlaku
Příklady kreativních aktivit podle stupně demence
1. stupeň – lehká demence
Malování podle vzpomínek, výroba přáníček, práce s přírodninami, pletení nebo šití, koláže z obrázků, psaní krátkých textů.
2. stupeň – středně těžká demence
Malování štětcem nebo prsty, lepení tvarů z barevných papírů, modelování z měkké hmoty, dotvoření předtištěného obrázku.
3. stupeň – těžká demence
Promačkávání platelíny nebo jiných měkkých hmot, vnímání barvy (roztírání štětcem), držení štětce při malování s dopomocí, dotek jemných nebo strukturovaných materiálů.
Tipy na náměty podle ročního období
JARNÍ AKTIVITA
Malování rozkvetlých stromů, kytice jarních květů, první jahody
LETNÍ AKTIVITA
Letní koláže – ovoce, ideální dovolená, postup na jednoduché jídlo.
PODZIMNÍ AKTIVITA
Dekorace z přírodnin jako výzdoba interiéru – využití šišek, plodů stromů, keřů, sušeného ovoce apod.
ZIMNÍ AKTIVITA
Výroba osobních přáníček pro různé účely – vánoční, narozeninové, k výročí, pro dobrou náladu.
Pomůcky, které můžete využít
- Vodové nebo prstové barvy – snadné na použití
- Velké štětce, houbičky – pro snazší úchop
- Barevné papíry, látky, listy, přírodniny – na koláže
- Modelovací hmota – měkká a příjemná (plastelína, keramická samotvrdnoucí hmota, doma vyrobená hmota)
- Předlohy k dotvoření – velké tvary, jednoduché obrysy
- Hudba při tvoření – pro navození atmosféry a rytmu (aktivizující nebo zklidňující)

Canisterapie a kontakt se zvířaty
Odborně se nazývá zooterapie a využívá přirozený vztah mezi člověkem a zvířete, (nejčastěji se psem, ale také kočka, králík, morčata nebo ptáci). U osob s demencí může kontakt se zvířetem otevřít vzpomínky, zklidnit tělo i duši, vyvolat radost nebo navázat kontakt, kde slova nestačí.
Proč je zooterapie přínosná?
- Snižuje stres, neklid a úzkost
- Zlepšuje náladu a přináší radost
- Podporuje komunikaci a neverbální kontakt
- Povzbuzuje k pohybu a spolupráci
- Pomáhá navazovat vztahy a vzpomínat
- Posiluje pocit bezpečí a přijetí
Nejčastější typy zvířat v zooterapii
PES – laskavý, přítulný, intuitivní – ideální pro kontakt i pohyb
KOČKA – tichá, jemná – vhodná pro klidné mazlení a uvolnění
KRÁLÍK / MORČE – hebká srst, nenáročné – jemná stimulace, dobré pro osoby na lůžku
PTÁCI – hlasový projev, pohyb – stimuluje smysly, vhodné k pozorování
Připravené prostředí a pomůcky
- Klidná místnost bez rušivých vlivů
- Deka pro kontakt se zvířetem (dát na klín)
- Pamlsky, hračky – pod dohledem terapeuta
- Fotky zvířat jako podnět pro reminiscenční vzpomínání
- Záznam reakcí a emocí – například deník pro pečující
Příklady aktivit podle stupně demence
- stupeň – lehká demence
Hraní se psem, házení míčku, krmení psa, vedení psa na vodítku, vyprávění o domácích mazlíčcích
2. stupeň – středně těžká demence
Hlazení psa, sledování pohybu, jednoduché úkoly (polož hračku, tady máš pamlsek).
3. stupeň – těžká demence
Působení přítomnosti zvířete, vnímání doteku, jemný pasivní kontakt (pes položí hlavu na klín), reakce na zvuk nebo pohyb, klid.
Co když není zvíře dostupné
Můžete zkusit náhradu za živého společníka:
- Plyšová zvířata – hmat, hlazení, klid
- Fotky zvířat z dětství nebo z rodiny
- Zvuky zvířat – nahrávky štěkání, vrnění kočky, zvuk křídel v letu
- Příběhy o zvířatech – vyprávění, obrázkové knihy